عناوین این مطلب

هماهنگ و خودکار: ابزارهای اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه

هماهنگ و خودکار: ابزارهای اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه

ابزارهای اتوماسیون

ابزارهای اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه، پیکربندی‌های دستگاه شبکه فیزیکی و مجازی را خودکار می‌کنند و فرصتی برای کاهش هزینه‌ها، کاهش خطای انسانی و بهبود انطباق با سیاست‌های پیکربندی فراهم می‌کنند. این ابزارها جزو روندهای جدید فناوری­های نوظهور محسوب می­شوند.

اتوماسیون شبکه در طول سال‌ها در سازمان‌های فناوری اطلاعات سازمانی و ارائه‌دهنده خدمات رشد کرده است و پیش‌بینی می‌شود که رشد آن همچنان رو به افزایش باشد. طبق تحقیقات بازار اخیر که توسط Meticulous Research منتشر شده است، انتظار می‌رود بازار اتوماسیون شبکه از سال 2021 تا 2028 با  نرخ رشد سالانه 22.8 درصد رشد کند. این رشد عمدتاً به دلیل افزایش پیچیدگی شبکه است که توسط مشاغلی که خواهان چابکی بالاتر و قابلیت اطمینان بالاتر هستند، ایجاد شده است. همه این رشد نیاز شرکت ها به توسعه استراتژی های اتوماسیون شبکه را ایجاد کرده است.

تعریف خودکارسازی (اتوماسیون) شبکه

اتوماسیون شبکه روشی است که در آن یک نرم افزار به طور خودکار دستگاه های شبکه را پیکربندی، آماده فعالیت، مدیریت و آزمایش می­کند. مطابق این تعریف از خودکارسازی شبکه، هیچ تعامل انسانی در کار نخواهد بود مگر اینکه خطاهایی رخ داده و این خطاها پیامدهایی که نیاز به اقدام اصلاحی توسط کارشناس شبکه دارد، به وجود بیاورد. در بسیاری از موارد، اتوماسیون می‌تواند با راه‌اندازیِ زیرفرآیندها یا فرایندهای فرزند که برای رسیدگی به موارد خطای شناخته شده تعریف شده‌اند، مشکلات و پیامدهای ناشی از آنها را برطرف کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که اتوماسیون شبکه موثر تا حدی فروشنده (Vendor) را نادیده می­گیرد تا بتوان تمام تجهیزات را به طور کامل مدیریت نمود. بسیاری از راه‌حل‌های فروشنده محور ادعا می‌کنند که دارای قابلیت‌های آگنوستیک فروشنده هستند، اما از تجهیزات خودشان یا زیرمجموعه کوچکی از تجهیزات ارائه شده توسط شرکا حمایت می‌کنند.

زیرفرایندها یا فرایندهای فرزند در سیستمهای رایانه­ای به فرایندهایی اطلاق می­شود که توسط یک فرایند دیگر به وجود آمده باشد. یک فرایند فرزند، بسیاری از خصوصیاتش را از فرایند والد به ارث می‌برد. یک فرایند فرزند معمولاً به صورت یک کپی از فرایند والد و با استفاده از یک فراخوان سیستمی به نام fork‎ ایجاد می‌شود. در مرحله بعد، فرایند فرزند می‌تواند خودش را با یک برنامه دلخواه جایگزین کند.

چرا اتوماسیون شبکه مهم است؟

محدودیتهای منابع انسانی: شبکه‌های امروزی پیچیده بوده و از بخش‌های مختلفی شامل شبکه­های فیزیکی و مجازی در سراسر کشور و جهان، تشکیل شده‌اند. مدیریت این بخش ها بسیار سنگین و پیچیده است و نمی­توان آن را با تعاملات مستقیم انسانی حفظ و مدیریت نمود. اگرچه برای شبکه‌های کوچک، می‌توان کارشناسان بیشتری را تخصیص داد، اما این راه‌حل پرهزینه و در طول زمان ناکارآمد است. زمانی که شبکه یک کسب و کار گسترده است این محدودیت­ها خیلی بیشتر به چشم می­آید. مثلا یک شرکت بیمه متشکل از 18000 کاربر (و تعداد بیشتری ابزار) یا یک سیستم حمل و نقل درونشهری با بیش از 9000 کاربر (و تعداد بیشتری ابزار) دارای شبکه­ای بسیار پیچیده است که مدیریت آن را مشکل می­نماید.

  • تکامل شبکه­ها: شبکه­ها دائما در حال تکامل هستند. فناوری­های جدید که موجب ترکیب اجزای قدیمی و جدید و در نتیجه، افزایش پیچیدگی می­شوند. در این میان، مهاجرت از یک فناوری به فناوری دیگر اغلب می‌تواند سال‌ها کار دستی که نیازمند تعداد زیادی از کارشناسان است را به سازمان تحمیل کند. این در حالی است که اتوماسیون می­تواند زمان مورد نیاز را به چند ماه کاهش دهد.
  • کاهش هزینه: اتوماسیون امکان کاهش هزینه­ها را از طریق افزایش کارایی فراهم می­کند.
  • کاهش خطای انسانی: با توجه به پیچیدگی ذکر شده در بالا، خطای انسانی بر کیفیت شبکه تأثیر می­گذارد. یک حرف یا عدد اشتباه تایپ شده در اسکریپت­ها می­تواند شبکه را از مدار خارج نماید که با خودکار کردن فعالیت ها، این خطر کاهش می یابد.

تعریف ارکستراسیون شبکه

ارکستراسیون یا هماهنگ­سازی شبکه به خودکار نمودن تعاملات بین انواع مختلف دستگاه­ها، دامنه­ها و حتی سایر سیستم­های مرتبط بالقوه در شبکه اشاره دارد. هماهنگ‌سازی معمولاً به توانایی تعامل با بسیاری از انواع دستگاه‌ها و فروشندگان و در دامنه‌های متعدد و سیستم‌های مدیریتی نیاز داشته و بدین منظور به رابط‌های برنامه­نویسی (API) نیاز دارند.

در واقع هماهنگ سازی شبکه مرحله بعدی اتوماسیون شبکه است که می­توان آن را به عنوان اتوماسیون مبتنی بر سیاست یا رویداد­محور توصیف کرد. در حالی که اتوماسیون شامل «اجرای یک کار به تنهایی بدون دخالت انسان» است، ارکستراسیون با خودکار کردن کل «فرآیندها»، یعنی «توالی از وظایف به هم مرتبط» گام‌های زیادی را فراتر می‌گذارد. مکانیسم ارکستراسیون توسط مجموعه‌ای از قوانین یا سیاست­ها توسط سازمان تعریف می‌شود.

انواع ارکستراسیون شبکه

انواع ارکستراسیون براساس میزان هوشمندی و خودکار بودن تعریف می­شوند. در واقع این دسته بندی از انواع ارکستراسیون، سطوح مختلف از میزان هوشمندی شبکه را نشان می­دهد.

  • خودکارسازی مبتنی بر سیاست (PBA): در واقع سطحی پایه از ارکستراسیون است. این سطح، نوعی پیکربندی را امکانپذیر می­کند، که هر دستگاه را بر اساس سیاستهای مشخصی بتوان به صورت متمرکز کنترل نمود. بسیاری از فناوری‌هایی که از برچسب‌گذاری «مبتنی بر نرم‌افزار» استفاده می‌کنند، اتوماسیون مبتنی بر سیاست را برای پشتیبانی از SD-WAN و SD-Access، SD-DC ارائه می‌کنند. رویکرد خودکارسازی مبتنی بر سیاست (PBA) نسبت به رویکرد اتوماسیون شبکه بهبود یافته است، اما اغلب سیاست‌ها به صورت قالبهای (تمپلیتهای) پرمصرف تعریف می‌شوند.
  • شبکه مبتنی بر نرم افزار (SDN): سطح بالاتری از ارکستراسیون شبکه است. SDN یک لایه Controller را معرفی می­کند که عملکردهای مدیریتی مانند تهیه، نظارت و مدیریت پیکربندی را ارائه می دهد. آنها همچنین یک رابط قابل برنامه ریزی مبتنی بر REST را برای اتوماسیون و تعامل با سایر سیستم­های مدیریتی مهیا می­کنند.
  • شبکه قصد محور(IBN): این سیستم‌ها از نظر فناوری پیشرفته‌ترین نوع ارکستراسیون است که می‌تواند تغییرات پیکربندی مورد نیاز شبکه را استخراج، پیاده‌سازی نموده و یا در صورت عدم نیاز به تغییر، ادامه فعالیت شبکه را تأیید نماید

تفاوت خودکارسازی و ارکستراسیون شبکه

مهمترین تفاوت اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه در میزان هوشمندی آنها که موجب تفاوت در توانمندی بیشتر ارکستراسیون می­شود.

ارکستراسیون شبکه

شبکه نرم افزار محور و تفاوت آن با اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه:

همانطور که اشاره شد شبکه­های نرم افزار محور از اتوماسیون مبتنی بر سیاست استفاده می­کنند. شبکه­های نرم افزار محور گروهی از فناوری­های به هم پیوسته هستند که کاربرد نرم افزارها را برای کنترل شبکه شرح می­دهند. در حالی که در شبکه­های متعارف ابزار دارای سیستم عامل شبکه داخلی بوده و از طریق آن عملکرد دستگاه در شبکه مدیریت می­شود و هر دستگاه به صورت مجزا و از طریق پروتکل­های بلندمدت پیکربندی می­شود.

SDNها به سیستم عامل شبکه­ای نیاز دارند که قادر به ارائه APIهایی باشد تا نرم افزارهای خارجی عملیات پیکربندی را انجام دهند. استفاده از این APIها پیکربندی نقطه به نقطه خدمات بسیاری از ابزارهای شبکه را فراهم می­کند که این کار باعث تغییر تمرکز شبکه از ارتباطات به خدمات می­شود. تفاوت SDN با اتوماسیون این است که اتوماسیون استفاده از نرم افزار برای کاهش حجم کار عملیاتی پیکربندی، عیب­ یابی و…

ابزارهای اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه

در حال حاضر شرکتهای متعددی به ارائه ابزارهای اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه مشغول هستند. برای انتخاب هر یک از ابزارهای اتوماسیون یا ارکستراسیون شبکه، توجه به مطابقت با اهداف مورد نظر، جزییات فنی محصولات و بلوغ عملیاتی آنها مورد انتخاب، لازم است.

شرکتهای زیر جزو شناخته شده­ ترین­‌های این حوزه هستند:ابزارهای اتوماسیون

با توجه به نیاز هرچه بیشتر به گسترش شبکه­ها در سازمان­های کشور و همچنین افزایش تعداد ابزارهای متصل به شبکه­ها، حفظ سرعت، امنیت و کیفیت خدمات شبکه در آینده نزدیک با چالش مواجه خواهد شد که این چالش، اهمیت خودکارسازی و هوشمندسازی مدیریت شبکه­ را نمایان می­کند. یکی از بهترین راهکارهای فناورانه که جزو روندهای رو به رشد نیز هست، پذیرش فناوری­های اتوماسیون و ارکستراسیون شبکه در واحدهای فناوری اطلاعات در سازمانهای بزرگ کشور است. از این رو مناسب است که سازمان­ها با مطالعه اقدامات شرکت­های بزرگ دنیا و ابزارهای موجود در دنیا، آمادگی­های لازم برای پذیرش این فناوری‌­ها را کسب نمایند.

 

دانلود مقاله پی دی اف

 

 

میتونید این مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

سایر مطالب مرتبط