عناوین این مطلب

بهترین نرم افزار برای مدیریت شبکه

بهترین نرم افزار برای مدیریت شبکه

مدیریت شبکه

در مقاله امروز موضوع مدیریت شبکه و اهمیت آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید شبکه شما در کسب و کار شما نقشی اساسی دارد. به این ترتیب، برای اینکه کسب و کار شما سالم بماند، باید شبکه‌های دیجیتال خود را به طور موثر مدیریت و مراقبت کنید. اما مدیریت شبکه چیست و چه چیزی را در بر می‌گیرد؟ و شاید مهمتر از همه، اینکه چگونه می‌توانید اقدام به مدیریت بهینه شبکه در کسب و کار خود کنید؟

یک شبکه ده‌ها، صدها یا هزاران مؤلفه در حال تعامل را گرد هم می‌آورد. اما این اجزاء گاهی دچار اختلال شده، یا از لحاظ پیکربندی به مشکل می‌خورند، بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند یا حتی از کار می‌افتند. نرم افزار مدیریت شبکه سازمانی باید با به کارگیری بهترین ابزارها برای مدیریت، نظارت و کنترل شبکه به این چالش ها پاسخ دهد.

مدیریت شبکه چیست؟

مدیریت شبکه یا همان Network Management مجموعه برنامه‌ها، ابزارها و فرآیندهای مورد استفاده برای تهیه، بهره برداری، نگهداری، مدیریت و ایمن سازی زیرساخت شبکه است. نقش اساسی مدیریت شبکه حصول اطمینان از این است که منابع شبکه به طور کارآمد، مؤثر و سریع در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. از تجزیه و تحلیل خطا‌ها و همچنین مدیریت عملکردها نیز برای بهینه سازی سلامت شبکه استفاده می‌شود.

کسب و کار شما خیلی بیشتر از ماشینی است که محصولات یا خدمات را در ازای پول عرضه کند. درواقع یک موجود زنده است که نفس می‌کشد و درست مانند بدن انسان، در یک کسب و کار نیز همه اجزا به هم مرتبط هستند تا با هم کارها را پیش ببرند. اگر مدیریت یک شرکت را به عنوان مغز در نظر بگیریم، پس کارمندان درواقع ماهیچه‌ها هستند. ماهیچه‌ها بدون اکسیژنی که خون به آنها منتقل می‌کند کار نمی‌کنند. خون بدون قلب و سیستم گردش خون در بدن پمپاژ نمی شود و همین روند ادامه دارد.

در شبکه شما نیز داده‌ها مانند خون در رگ ها حرکت کرده و اطلاعات حیاتی را به کارکنانی که برای انجام کارهای خود به آن نیاز دارند، می‌رسانند. در مفهوم تجاری، شبکه همان قلب و سیستم گردش خون است. کل یک بیزینس، بدون شبکه‌ای که به درستی کار نکند، از بین خواهد رفت. به همین دلیل است که حفظ سلامت شبکه‌ها بسیار مهم می‌باشد زیرا یک شبکه سالم کلید یک تجارت پر رونق است و این موضوع با مدیریت شبکه تحقق می‌یابد.

اجزای یک شبکه کدامند؟

ماهیت اصلی شبکه از سه واژه Authentication، Authorization و Accounting تشکیل شده است که هرکدام وظیفه خاصی را بر عهده داشته و شامل احراز هویت، مجوز دادن و محاسبه میزان دسترسی می‌باشد. همه این موارد که به AAA معروف است درواقع مسئول تامین امنیت شبکه است و بدون آن یک شبکه نمی‌تواند به شکلی پویا عمل کند.

مدیریت شبکه

  • فایروال: فایروال‌ یک ویژگی امنیتی است که اجازه تحویل داده‌ها را به دستگاه‌ها می‌دهد و همچنین می‌تواند داده‌هایی را که معیارهای برنامه ریزی شده را برآورده نمی‌سازند، مسدود سازد.
  • سرورها: سرور شما دستگاه‌های موجود در آن شبکه را مدیریت می‌کند. ممکن است این سرور، یک سرور محلی باشد که در محل قرار دارد یا می‌تواند یک سرور خارج از محل باشد که از طریق اینترنت کار می کند.
  • روترها: روترها شبکه‌های شما را به هم متصل می‌کنند.
  • سوئیچ‌ها: سوئیچ ها درواقع شبکه واقعی را ایجاد می‌کنند و به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سوئیچ ها و روترها با هم متفاوت هستند و شبکه شما برای عملکرد به هر دو نیاز دارد.
  • Access Points: این نقاط دسترسی، دستگاه‌ها را به شبکه متصل می‌کنند.

اهمیت مدیریت شبکه در یک کسب و کار

مدیریت شبکه فرآیند نظارت و کنترل یک شبکه کامپیوتری است تا اطمینان حاصل شود که تمام منابع آن، اعم از سخت افزار و نرم افزار در وضعیت خوبی قرار دارند و به طور مولد استفاده می‌شوند.

همانطور که اتوماسیون یک تکامل در مدیریت است، اتوماسیون شبکه نیز تکاملی در مدیریت شبکه به حساب می‌آید. سیستم های آن اکنون برای مدیریت منابع و خدمات سازمانی بر اتوماسیون متکی هستند و این یعنی مدیریت شبکه به سبکی نوین.

  • جلوگیری از اختلالات پرهزینه در شبکه

خرابی شبکه می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که این هزینه می‌تواند تا مبالغ بسیار بالایی نیز پیش برود. البته اختلالات شبکه چیزی فراتر از هزینه‌های مالی است و ممکن است تأثیر منفی بر روابط مشتری هم داشته باشد. شبکه‌های شرکتی کند و بی پاسخ، رسیدگی موثر به نیازهای مشتری را برای کارکنان سخت‌تر می‌کند و مشتریانی که این کمبود خدمات را احساس کنند به سرعت آن مجموعه را ترک می‌کنند. مدیریت شبکه به جلوگیری از این اختلالات پرهزینه شبکه کمک می‌کند تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های شرکت، روابط با مشتریان نیز بهبود یابد.

  • بهبود بهره‌وری با نرم افزار مدیریت شبکه

با نظارتی دقیق، مدیریت شبکه چندین کار را به طور همزمان انجام می‌دهد و با این کار، کارمندان از کارهای روزمره تکراری رها شده و می توانند بر جنبه های استراتژیک تر کار خود تمرکز کنند.

  • افزایش امنیت شبکه

یک برنامه خوب می‌تواند تهدیدات سایبری را قبل از گسترش و تأثیر بر کاربران، شناسایی و به آنها پاسخ دهد. مدیریت شبکه بهترین استانداردها و انطباق با الزامات قانونی را تضمین می‌کند. به این ترتیب حریم خصوصی شبکه را نیز افزایش می‌دهد و به کاربران اطمینان می‌دهد که می‌توانند آزادانه و با خیال راحت از دستگاه های خود استفاده کنند.

نرم افزار مدیریت شبکه

  • داشتن دید کلی از شبکه

مدیریت شبکه به شما دید کاملی از نحوه عملکرد شبکه را می‌دهد. این به شما امکان می‌دهد مشکلات را شناسایی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنید.

مدیریت شبکه از نگاه مدیران سازمان

شکی نیست که اینترنت ابزار بسیار ارزشمندی برای بهبود بهره‌وری در سازمان است. با این حال، بدون چهارچوب مدیریت اینترنت کارکنان، بهره‌وری کارمندان می‌تواند به سرعت کاهش یابد. رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها، سایت‌های قمار و سایت‌های بازی، همگی در طول یک روز کاری می‌توانند بسیار وسوسه‌انگیز بوده و افراد را به سمت خود جذب کنند.

زمانی که صحبت از جرایم سایبری به میان می آید، هیچ فردی از دست مجرمانی که به دنبال سرقت داده‌ها به نفع خود هستند مصون نیست. حتی گاهی قطعی برق و قطعی شبکه اتفاق می افتد و ممکن است برای شما هزینه دربر داشته باشد. مزایای مدیریت شبکه و اجرای صحیح آنها می تواند نحوه برخورد شما با حوادث ناگوار شبکه را کاملاً تغییر دهد.

مدیریت شبکه

زمانی که اینترنت کارمندان مدیریت نشود، فرصت‌هایی برای انواع رفتارهای غیرکاری و حتی در برخی از موارد، سرقت اطلاعات نیز فراهم می‌شود و کارفرمایان باید از این خطرات آگاه باشند که ارائه دسترسی نامحدود به اینترنت برای کارکنان می‌تواند به یک کابوس امنیت سایبری تبدیل شود. تهدیداتی چون فیشینگ، بدافزارها و بسیاری دیگر که می‌خواهند شبکه سازمان شما را به خطر بیندازند.

کارمندانی که در حین کار در اینترنت جستجو می‌کنند، در معرض خطر آلوده شدن ناآگاهانه‌ای هستند که این مشکل می‌تواند به کمک نرم افزارهای مدیریت اینترنت به طور کامل برطرف شود. برای این منظور می‌توانید با توجه به نیاز خود بهترین برنامه مدیریت شبکه را تهیه و نصب نمایید. البته نرم افزارهای زیادی در بازار وجود دارند که این عملیات را برای شما انجام می‌دهند اما سعی کنید ابتدا دمویی از نرم افزاری که مد نظر دارید را ببینید تا پس از حصول اطمینان از کارایی نرم افزار، آن را خریداری کنید.

کدام نرم افزار برای مدیریت شبکه مناسب تر است؟

انجام موثر تمام عملکردهای مدیریت شبکه بدون کمک سیستم‌ها، ابزارها، برنامه‌ها و فرآیندهای دیگر، غیرممکن است. یک سیستم جامع، شامل ابزارها و برنامه‌هایی است که به یک مدیر شبکه در نظارت و کنترل شبکه کمک می‌کند. یک سیستم مدیریت شبکه می‌تواند دستگاه های شبکه را شناسایی، پیکربندی، نظارت و عیب یابی کند و نیاز به انجام کارهای دستی را کاهش دهد.

در حالی که برنامه‌های تخصصی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در انجام این امور کمک کنند در ادامه چهار سئوال وجود دارد که باید قبل از سرمایه گذاری در تهیه یک نرم افزار مدیریت شبکه از خود بپرسید.

  1. آیا نرم افزار می‌تواند فرآیندهای دستی را خودکار کند؟
  2. آیا پایداری به صورت Real Time به شبکه می‌دهد؟
  3. آیا گزارش‌گیری دقیقی دارد؟
  4. آیا می تواند با ابزارهای دیگر ادغام شود؟

پس از پاسخ به این سئوالات است که می‌توانید بهترین نرم افزار مدیریت اینترنت را تهیه کنید.

اینترنت

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، مدیر شبکه باید یک رکورد به‌روز از همه دستگاه‌های موجود در شبکه داشته باشد و پروتکلی برای ارزیابی عملکرد آنها و مدیریت چرخه عمر همه دستگاه‌ها نیز ایجاد کند. دستگاه‌های قدیمی که آپدیت نشده‌ یا به درستی نگهداری نشده‌اند، می‌توانند خطرات امنیتی زیادی ایجاد کنند. علاوه بر این با توجه به الزام پلیس فتا برای تهیه گزارش از سایت های بازدید شده، مدیران مجموعه باید گزارشی از این سایت‌ها را حداقل به مدت 6 ماه به صورت ذخیره داشته باشند تا در صورت درخواست پلیس فتا، آن را ارائه نمایند. در غیر اینصورت خود مدیریت مجموعه مسئول عواقب آن خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان به این نتیجه رسید که مدیریت شبکه امری بسیار مهم و حیایی است و نیاز به ابزاری کارآمد و مفید نیز دارد تا عملیات را به درستی انجام دهد.

میتونید این مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

سایر مطالب مرتبط