عناوین این مطلب

اکانتینگ اینترنت چیست؟

اکانتینگ اینترنت چیست؟

اکانتینگ اینترنت چیست

حتما شما هم به این قضیه پی برده‌اید که امروز، اکانتینگ اینترنت یکی از ابزارهای مهم برای صاحبان اینترنت به حساب می‌آید. اما چه شد که این قضیه تا این حد مهم و حیاتی شد؟

بگذارید کمی به عقب‌تر برگردیم، یعنی سال ۱۹۵۷ که شوروی برای نشان دادن قدرت خود در زمینه ازبین بردن شبکه‌های ارتباطی امریکا، موشک اسپوتیک را به فضا فرستاد و امریکا هم در جواب، موسسه تحقیقاتی ARPA را راه اندازی کرد تا از طریق خطوط تلفنی، کامپیوترها را به هم متصل کند. این پروژه در سال‌های بعد تبدیل به همان اینترنت امروزی شد که البته از حالت نظامی خارج شده و به شکل عمومی در دسترس همه افراد قرار گرفت.

جالب است یادآوری کنم که اینترنت برای اولین بار در ۱۳۷۱ و در چند دانشگاه محدود در ایران مانند صنعتی شریف مورد استفاده قرار گرفت که به ارسال چند ایمیل محدود می‌شد. اما امروز به طور میانیگن در هرماه چیزی حدود ۱۰ درصد به کاربران اینترنت اضافه می‌شود و این همان داستان رشد روز افزون استفاده از اینترنت است.

اکنون که به چنین رشدی رسیده‌ایم راه حل مدیریت کردن اینترنت و پهنای باند چیست؟

اکانتینگ اینترنت

طبق گزارشات IDC، حدود ۴۰ درصد از فعالیت‌های اینترنتی کارمندان یک مجموعه مربوط به کار نیست که این موضوع علاوه بر کاهش بهره‌وری، باعث افزایش هزینه‌های شارژ اینترنت سازمان هم می‌شود. به همین دلیل امروزه تمام شرکت‌های بزرگ و کوچک، در تمام دنیا برای مدیریت اینترنت خود از راه‌کارهای نرم افزارهای اکانتینگ اینترنت استفاده می‌کنند. این راه‌کارها آنقدر خوب و کامل است که می‌تواند تمام مشکلات مدیریت اینترنت یک سازمان را برطرف کند.

فواید استفاده از اکانتینگ اینترنت

بعد از این توضیحات، به سراغ موضوع اصلی مقاله می‌رویم. یعنی همان اکانتینگ اینترنت

در یک توضیح کوتاه می‌توان گفت: اکانتینگ اینترنت، نرم افزاری است که به کمک آن، مصرف پهنای باند اینترنت کنترل شده و با استفاده از آن، مدیریت کاربران و گروه‌های کاربری مختلف، اعمال محدودیت مصرف پهنای باند و دریافت گزارشات تخصصی از عملکرد کاربران اینترنت، به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

اما آیا اکانتینگ اینترنت یا همان Internet Accounting تنها برای شرکت‌ها ساخته شده و کاربرد دیگری ندارد؟

قطعا جواب این سوال منفی است. امروز در تمام بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، هتل‌ها و بسیاری از کافی شاپ‌ها و مجتمع‌های تجاری، اینترنت وای فای وجود دارد که افراد زیادی به آن متصل شده و از آن استفاده می‌کنند. تمامی این مراکز برای مدیریت اینترنت خود نیاز به یک نرم افزار اکانتینگ اینترنت دارند تا به مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم برخورد نکنند.

تصور کنید در یک رستوران همه افراد به یک وای‌فای وصل شده‌اند اما یکی از مشتری‌ها مشغول دانلود یک فیلم حجیم است. خب همه چیز مشخص است، سایر مشتریان، اینترنتی ضعیف و بی کیفیت را تجربه خواهند کرد و قطعا از آن راضی نخواهند بود. این موضوع می‌تواند در تمام مراکزی که دارای وای فای اشتراکی هستند صدق کند و به همین جهت مدیریت اینترنت در تمام این مراکز امری واجب و ضروریست.

مدیریت اینترنت

برخی از کاربردها و فواید یک نرم افزار اکانتینگ اینترنت

با تمام توضیحات داده شده باید به این نکته هم اشاره کنیم که خرید یک نرم افزار اکانتینگ اینترنت چندان دلبخواهی نیست و اگر با قوانین جرائم رایانه‌ای آشنایی داشته باشید حتما می‌‌دانید که طبق ماده ۶۶۷ و ۶۶۸ قانون جرائم رایانه‌ای، تمامی ارائه دهندگان اینترنت اشتراکی باید سایت‌های بازدید شده کاربران و کلیه اطلاعات آن‌ها را حداقل به مدت شش ماه ذخیره کنند تا در صورت بروز هر اتفاقی، از آن‌ها استفاده شود. در غیر اینصورت عواقب آن، برعهده ارائه دهنده اینترنت خواهد بود. (پس خیلی مراقب باشید)

اکنون به سراغ خود نرم افزار می‌رویم و ابتدا تعدادی از کاربردهای یک نرم افزار مدیریت اینترنت را مشخص می‌کنیم.

  • مدیریت مصرف اینترنت
  • صرفه جویی و کاهش هزینه‌های خرید سرویس اینترنت سازمان
  • تخصیص اینترنت به کاربران بر اساس سیاست­های سازمانی
  • آسان سازی اتصال و دسترسی کاربر به اینترنت بدون نیاز به آموزش
  • ابزارهای پیشرفته­ نظارت و تولید گزارش­های مختلف از مصرف اینترنت
  • افزایش میزان بهره ­وری پرسنل با اعمال سیاست­های مدیریتی در استفاده از اینترنت
  • مهیا کردن بستری ایمن برای ارائه اینترنت و مدیریت یکپارچه در تمامی لایه‌های سازمان

مدیریت مصرف اینترنت

اگر قانع شده‌اید که باید برای مجموعه خودتان یک نرم افزار مدیریت اینترنت، خریداری کنید این نکته را در نظر داشته باشید که نرم افزار مورد نظرتان بتواند نیازهای متنوع و متغیری را با استفاده از تنها یک میکروتیک برطرف کند زیرا در غیر اینصورت نیاز است تا تعداد زیادی میکروتیک برای موارد مختلف خریداری کنید که این باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد شد.

بهترین نرم افزار اکانتینگ اینترنت کدام است

برای درک بهتری از آنچه باید تهیه کنید، ابتدا نیازهای خود و تعداد افراد استفاده کننده از اینترنت مجموعه خودتان را بررسی کنید تا با دید کاملتری اقدام به تهیه نرم افزار کنید. تهیه گزارشات متنوع مدیریتی یکی از موارد بسیار مهمی است که باید آن را هم در نظر بگیرید زیرا این گزارشات علاوه بر اینکه می‌تواند به پلیس فتا ارائه شود، مدیریت مجموعه را نیز در بهبود کار و اطلاع از نحوه مصرف کاربران یاری می‌نماید.

اعمال سیاست‌های مدیریتی و محدودیت‌ها یکی دیگر از بخش‌های مهم یک نرم افزار اکانتینگ مناسب است. حتما شما هم سایت‌های فیلتر شده را دیده‌اید. خب این سایت‌ها هم توسط افراد دیگری برای ما فیلتر شده‌اند و به نوعی همان اعمال محدودیت‌‌ها در یک سطح وسیع‌تری اتفاق افتاده است. با کمک نرم افزار اکانتینگ اینترنت این نوع فیلتر‌گذاری‌ها توسط مدیر یک مجموعه برای کارمندان و یا افراد استفاده کننده از وای فای اعمال می‌شود و به نوعی همان فیلترینگ، اما در سطحی کوچکتر است. این اعمال محدودیت، می‌تواند شامل وب سایت و یا نرم افزارهای کامپیوتر باشد که با توجه به نوع نرم افزار انتخابی شما متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله از آتی نگر، به موضوع اکانتینگ اینترنت پرداختیم و مواردی را که برای تهیه یک نرم افزار مدیریت اینترنت باید در نظر داشته باشید را یادآوری کردیم. می‌توانید برای مشاوره بیشتر نظرات خودتان را برای ما کامنت بگذارید و یا سئوالات خودتان را در قسمت نظرات مطرح کنید.

میتونید این مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

سایر مطالب مرتبط