عناوین این مطلب

مفهوم Hardening چیست؟

مفهوم Hardening چیست؟

از این واژه (Hardening) در مباحث امنیتی معمولا برای یک سیستم عامل استفاده می شود. ایده ای است برای قفل کردن سیستم عامل تا حد عملی. بعنوان مثال اطمینان از اینکه سرویس های غیرقابل استفاده خاموش باشند ، نرم افزارهای غیرقابل استفاده پاک شوند ، پچ ها بروزرسانی شوند ، حساب های کاربری از لحاظ امنیتی بررسی شوند و … .

بطور کلی Hardening فرآیندی است که سیستم عامل از لحاظ امنیتی در شرایط خوبی باشد. در ادامه به برخی از روش های این مطلب بر روی سیستم عامل اشاره خواهیم کرد.

کار کردن با سرویس ها :

سرویس ها معمولا با بالا آمدن سیستم عامل کار خود را شروع می کنند و بطور کلی در پس زمینه فعالیت خود را بدون اینکه کاربر متوجه شود انجام می دهند. برخی از سرویس ها مهم و حیاتی می باشند. توجه داشته باشید که یک سرویس می تواند شامل یک Attack Vector بر علیه سیستم شما باشد ، پس از سرویس خود مطمئن شده و سرویسی را فعال نمایید که به آن نیاز دارید. یک بخش از Hardening سیستم عامل ، غیرفعال کردن سرویس های غیرضروری می باشد. بعنوان مثال برای نمایش سرویس ها در سیستم عامل ویندوز به مسیر زیر بروید :

Start >> Control Panel >> Administrative Tools >> Services

در این قسمت شما می توانید تمامی سرویس های موجود بر روی سیستم عامل خود را مشاهده نمایید. برخی از آنها فعال و برخی دیگر غیرفعال می باشند ، توجه داشته باشید ، سرویس هایی را که به آنها نیاز ندارید غیرفعال کنید. توجه داشته باشید که شما بعنوان یک مدیر شبکه باید بطور مرتب برخی از سرویس ها را همیشه بررسی نموده و وضعیت آنها را چک نمایید.

حفاظت از رابط های مدیریتی و برنامه های کاربردی :

قابلیت اجرای اینترفیس های مدیریتی در داخل یک سیستم عامل ، و برنامه های کاربردی مربوط به آنها ، اغلب برای یک کاربر استاندارد و یک کاربر مدیر متفاوت می باشد. شخصی که توانایی اجرای اینترفیس های مدیریتی را دارد و می تواند در پیکربندی آنها تغییر ایجاد کند و تنظیمات سیستم را تغییر دهد ، این مسائل می تواند عواقب گسترده ای را به سیستم تحمیل نماید.

بعنوان مثال ، کاربری که به ابزارهای مدیریتی دسترسی دارد ، می تواند کاربران دیگر را حذف کند ، کلمه عبور را تغییر دهد و فایل های کلیدی را حذف کند.

برای حفاظت در برابر خطرات ، دسترسی به مدیران و اینترفیس های مدیریتی فقط باید محدود به مدیرانی که به آنها نیاز دارند شود. نه تنها اینکه شما باید از ابزارهای سرور محافظت کنید ، همچنین باید دسترسی کاربران را نیز از ابزارهایی مانند رجیستری نیز محدود نموده و حذف نمایید. یکی از بهترین ابزارها برای امکان جستجوی فعالیت غیرقانونی بر روی یک ایستگاه کاری توسط کاربر ، استفاده از Performance Monitor می باشد. بعنوان مثال استفاده بیش از حد از پردازنده موجب آسیب به سیستم می شود. موضوع مهم دیگر استفاده از کلمه عبور به منظور حفاظت از وظایف مدیریتی و کنسولها بر روی یک ایستگاه کاری می باشد. زیرا کاربر فقط با انجام احراز هویت بتواند از سیستم استفاده کند و نیز لزومی ندارد که به تمامی وظایف مدیریتی دسترسی داشته باشد.

نرم افزار :

یکی دیگر از مسائل امنیتی که در حوزه Hardening باید رعیت شود ، پاک کردن نرم افزارهایی هست که به آنها نیازی نمی باشد. بطور مشخص ، می توان این اقدام را در خصوص کامپیوترهای تجاری انجام داد. شما می توانید بر روی یک کامپیوتر خانگی در صورت تمایل هر نرم افزاری را نصب کنید اما باید توجه داشته باشید که نصب نرم افزارهای غیر ضروری در محیط کار می تواند محلی برای حمله به شبکه و سیستم شما باشد.

نرم افزار غیر ضروری چیست؟ بعنوان مثال می توان اینگونه بیان کرد که ، چه لزومی دارد تا مایکروسافت آفیس را بر روی سرور خود نصب کنید ، و یا اینکه نصب یک نرم افزار حسابداری بر روی سرور دامین خود.

پچ ها :

یک پچ در واقع یک بروزرسانی برای سیستم شما می باشد ، گاهی اوقات پچ ها یک وظیفه جدید را به سیستم عامل اضافه می کنند. در حالت دیگر یک خطای امنیتی را بر روی نرم افزار اصلاح می کنند. در ویندوز شما می توانید از طریق مسیر زیر پچ های نصب شده را مشاهده کنید :

Control Panel >> System Security >> View Updates

باید توجه داشت که در محیط شبکه نصب پچ بر روی سرور و تمامی سیستم ها راه مناسبی نمی باشد. در ابتدا باید پچ را بر روی یک سیستم جدا و منفرد از شبکه نصب و مورد آزمایش قرار داد و مشاهده نمود که چه وظایف و خصوصیات جدیدی به سیستم اضافه می کند.

میتونید این مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

سایر مطالب مرتبط