عناوین این مطلب

۸۰۲٫۱۱AX: راهکاری برای شبکه‎های وای‌فای شلوغ

۸۰۲٫۱۱AX: راهکاری برای شبکه‎های وای‌فای شلوغ

آیا شبکه وای‎فای شما حتی با وجود استفاده از اینترنت پرسرعت بیش از حد کند است؟ استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax آمده تا مشکل شما را برطرف کند. جدیدترین به‎روزرسانی وای‎فای به همان اندازه که روی سرعت تمرکز کرده به ظرفیت هم توجه دارد و مشکل شلوغ شدن بیش از اندازه شبکه‎های وای‎فای با وجود اتصال چندین دستگاه مختلف و تبادل زیاد داده بین آن‌ها را برطرف کرده است. این در حالی است که نسخه قبلی به‎روزرسانی استاندارد وای‎فای سرعت ارتباط را بهینه‌سازی کرده و زیاد به ظرفیت آن توجه نشده بود.

ازدحام بیش از حد در یک شبکه وای‎فای به‌ویژه در محیط‎های متراکم شهری، دفاتر کاری بزرگ یا دانشگاه‌ها مشکل‌ساز می‎شود. معمولاً وقتی تعداد دستگاه‎های متصل به شبکه از ۲۰ دستگاه بیشتر می‎شود، دیگر باید به فکر راه چاره بود. تعداد بیش از اندازه از شبکه‎های مختلف وای‎فای در مجاورت یکدیگر نیز یکی دیگر از مشکلات شبکه‎های بی‎سیم است، به‌ویژه اگر تمام آن‌ها بخواهند از یک کانال یکسان برای ارتباط خود استفاده کنند که به برخورد و کاهش سرعت اتصال منجر می‎شود.
نسخه ۸۰۲٫۱۱ax فناوری وای‎فای به‌طور هم‌زمان روی بهبود ظرفیت، سرعت و عمر باتری متمرکز شده است. بنابراین، اگر با اتصال اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه خود تنها ۱۰ مگابیت بر ثانیه دریافت می‎کنید، وقت آن رسیده تا هرچه سریع‎تر به‌سراغ تجهیزات پشتیبانی‌کننده از ۸۰۲٫۱۱ax بروید.

آیا ۸۰۲٫۱۱ax نوعی وای‎فای است؟
۸۰۲٫۱۱ax نسخه بعدی وای‎فای است و دستگاه‎های ۸۰۲٫۱۱ax با تمام تجهیزات وای‎فای قبلی سازگار هستند. توصیه می‎شود بعد از عرضه حتماً در هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که از ۸۰۲٫۱۱ax پشتیبانی می‎کند. معمولاً هر چهار یا پنج سال یک نسخه جدید از وای‎فای ارائه می‎شود. ۸۰۲٫۱۱a و b در سال ۱۹۹۹ معرفی شدند، بعد از آن در سال ۲۰۰۳ نسخه g و نسخه n در سال ۲۰۰۹ ارائه شد، در سال ۲۰۱۳ نیز ac معرفی شد (به همراه یک اصلاحیه در سال ۲۰۱۵).
انواع مختلف دیگری از استانداردها نیز هستند که با ۸۰۲٫۱۱ شروع می‎شوند. برای نمونه ۸۰۲٫۱۱ad یک WiGig است که سرعت بسیار بالایی دارد، اما قدرت عبور آن از دیوار و موانع پایین است. ۸۰۲٫۱۱p نوعی خاص از وای‎فای است که به خودروهای در حال حرکت امکان می‎دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ۸۰۲٫۱۱u به‌عنوان روشی ساده برای اتصال به هات‌اسپات‎های عمومی‎ که به Hotspot 2.0 معروف هستند، شناخته می‎شود.

 

۸۰۲٫۱۱ax چقدر سریع است؟
حداکثر سرعت روترهایی که از تراشه IPQ8074 کوال‎کام استفاده می‎کنند باید ۴٫۸ گیگابیت بر ثانیه باشد و کلاینت‎هایی که از QCA6290 کوال‎کام استفاده می‎کنند تا حداکثر ۱٫۸ گیگابیت بر ثانیه سرعت خواهند داشت. براساس گزارش کوال‎کام، این فناوری وعده زمان تأخیر پایین و پکت‎های گم شده کمتر را می‎دهد. یعنی با این فناوری حتی اگر شما یک اتصال با پهنای باند خیلی بالا هم نداشته باشید، عملکرد بهتر خواهد شد.
طبق اعلام کوال‎کام، ظرفیت ۸۰۲٫۱۱ax نیز به نسبت نسخه قبلی وای‎فای چهار برابر شده و مصرف انرژی آن نیز به ۳/۲ کاهش پیدا کرده است.

۸۰۲٫۱۱ax چگونه کار می‎کند؟
• ۸۰۲٫۱۱ax عملکرد شبکه را با بهره‌گیری از چند فناوری بزرگ جدید بهبود بخشیده است.
• MIMO  اصلاح شده چندکاربره به این معنا که روتر می‎تواند پرتوهای امواج بی‎سیم را مستقیم در زمان و جهت مناسب به کاربران هدایت کند. همچنین، با این فناوری می‎توان این کار را در هر دو حالت آپلود و دانلود انجام داد.
• OFDMA به این معنا که به‌جای اینکه کاربران به نوبت امکان ارسال و دریافت روی هر کانال را داشته باشند، تا ۳۰ کاربر قادر خواهند بود تا هر کانال را به‌اشتراک بگذارند.
• ترکیب باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز با یکدیگر که به ایجاد کانال‎های بیشتر برای نقل و انتقال داده منجر می‎شود و سیستم کدگذاری
۱۰۲۴ QAM (یک قابلیت آزمایشی در بعضی روترهای ۸۰۲٫۱۱ac) که امکان تبادل داده‎های بیشتری را در هر پکت فراهم می‎کند.
• زمان‎بندی آپ‎لینک که تأخیر انتظار برای یک کانال آزاد را حذف می‎کند و به این ترتیب روتر می‎تواند به کلاینت‎ها اعلام کند چه زمانی امکان آپلود دارند.
• زمان‎بندی آماده به کار که به روتر امکان می‎دهد به کلاینت‎ها اعلام کند تا رسیدن به زمان برقراری ارتباط غیرفعال باقی بمانند. چنین کاری باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‎شود.
معایب ۸۰۲٫۱۱ax چیست؟
۸۰۲٫۱۱ax یک ارتقای سخت‌افزاری است نه یک به‎روزرسانی نرم‌افزاری. بنابراین، برای اینکه بهبود عملکرد واقعی ۸۰۲٫۱۱ax را ببینید باید هم روتر و هم دستگاه متصل به شبکه شما از ax
پشتیبانی کند.
سیستم‎های وای‎فای عمومی‎ شلوغ مثل کافی‌شاپ‎ها و هتل‎ها معمولاً اهل عوض کردن زود به زود روترهای خود نیستند.
شما باید تا جای امکان از دستگاه‎های ax بیشتری در شبکه خود استفاده کنید. هرچه دستگاه‎های ax بیشتری جایگزین مدل‎های قدیمی‎‎تر و کندتر ۸۰۲٫۱۱g یا ۸۰۲٫۱۱n شود، سرعت و ظرفیت کلی شبکه افزایش پیدا خواهد کرد. چند سالی طول خواهد کشید تا شما قابلیت‎های بهبودیافته استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax را در یک وای‎فای عمومی‎ مشاهده کنید.
چه زمانی روترهای ۸۰۲٫۱۱ax وارد بازار می‎شوند؟
انتظار می‌رود ما تا پایان نیمه اول سال ۲۰۱۷ شاهد عرضه روترهای ۸۰۲٫۱۱ax تولید شده توسط سازندگان بزرگ بازار مثل نت‎گیر و دی‎لینک باشیم. این فناوری در سال ۲۰۱۸ در لپ‎تاپ‎ها و تلفن‎ها استفاده می‎شود و احتمالاً در تراشه Snapdragon بعدی شرکت کوال‎کام (همراه با مودم جدید X20) در سال ۲۰۱۸ به کار گرفته خواهد شد.
میتونید این مطلب رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

سایر مطالب مرتبط